Experimentet Saab

Kan en excentrisk mångmiljonär med förkärlek för sportbilar göra ett företag som inte gått med vinst de senaste trettio åren, lönsamt igen? När Volvo och Saab fick amerikanska ägare var argumentet att inget litet bilmärke kommer att överleva om det inte ingår i en stor bilfamilj. Sedan dränerades Volvo på resurser för att täcka andra förluster inom Ford och GM lyckades aldrig göra Saab lönsamt. Så varför inte se nyfiket på vad kombinationen excentrisk mångmiljonär och svensk ingenjörskonst kan göra tillsammans? Kan de skapa sig en nisch för ett exklusivt Saab-Spyker-märke är de att gratulera. Så länge bilarna går på el förstås.

Varför måste haitierna vänta?

Det måste vara en logistisk mardröm att koordinera hjälpsändningar till ett katastrofområde som nu på Haiti. Lik förbannat måste världssamfundet skämmas över att man - en vecka efter katastrofen - fortfarande inte fått igång en väl fungerande hjälpinsats. Med den kapacitetet och kunskap som måste finnas inom militären för liknande materielförflyttningar så borde en internationell katastrofinsatsstyrka kunna fungera hundra gånger bättre än det vi fått se på Haiti. Något vettigt man skulle kunna använda militären till.

Isländsk president för u-länder

Villkoren för kompensation till engelska och nederländska kunder i kraschade isländska banker blev för hårda. Presidenten drog i bromsen, för att inte Islands välfärd skulle raseras. Storbritanniens och Nederländernas regeringar grymtar, men i slutändan lär man väl ändå komma fram till en kompromiss som alla kan leva med.

När u-länders regeringar försökt sig på samma sak - att få till stånd villkor för skuldbetalning som inte äventyrar samhällsstrukturen - så har de många gånger mött kalla handen och konsulter som ansett sig bättre på att hantera landets ekonomi än regeringarna själva. U-länderna skulle behöva en isländsk president på sin sida.

RSS 2.0